Eén plek voor al uw veelgestelde vragen

Angola

Loading Certificate is de naam die in Angola wordt gebruikt voor een Electronical Cargo Tracking Note.

Het DU-document of Documento Unico (Provisorio) is een verplicht document voor zendingen naar Angola. Het (de) DU/DUP-nummer(s) moet(en) worden vermeld op de Loading Certificate.

Het ARCCLA-bestand bevat alle belangrijke informatie van de zending en moet correct worden ingevuld door het bedrijf/de klant die het ECTN aanvraagt. Het kan worden geüpload in PDF- of Excel-formaat. Het ARCCLA-document is een verplicht document dat door autoriteiten wordt opgevraagd voor de validatie van de Loading Certificate.

De ARCCLA-bestandssjabloon is te vinden via deze link.

Mindcom of Ministro da Industria e Comercia is het Angolese ministerie van Industrie en Handel.

Dit is de partij die verantwoordelijk is voor DU(P) documenten.

20240100000005000 - Dit nummer kan alleen worden gebruikt als de goederen een waarde hebben van minder dan 5000USD.

R&C Desk levert laadcertificaten voor de havens van de volgende landen:

  • België
  • Nederland
  • Luxemburg
  • Frankrijk
  • Italië

Ja, een correctie na validatie van een Loading Certificate is mogelijk als aan de voorwaarden wordt voldaan. U kunt een correctie na validatie aanvragen via uw dossier.

Hiervoor moet u contact opnemen met MINDCOM en een correctie of een correctie na validatie aanvragen.

Geen, dit zijn verschillende namen voor hetzelfde certificaat.

Gabon

De Bordereau d'Identification Électronique de Traçabilité des Cargaisons (BIETC) is een document dat vereist is voor alle zendingen naar Gabon. Het is hetzelfde als een ECTN-document.

De pre-validatie moet voor verzending worden gedaan. De uiteindelijke validatie wordt bepaald door de autoriteiten, afhankelijk van de laadzone:


Zone Europa: 10 dagen na de vertrekdatum van het schip

Zone ROW: 15 dagen na de vertrekdatum van het schip

Het is niet mogelijk om de BIETC na deze datum te valideren. De resterende stappen moeten op de plaats van bestemming worden afgerond.

Voor Gabon is het niet mogelijk om een BIETC na validatie te heropenen om een correctie aan te brengen. Eventuele wijzigingen moeten op de plaats van bestemming worden afgehandeld.

Ja, het BIETC-nummer moet verplicht op de BL worden vermeld.

Vanaf 05 februari 2014 zijn voertuigen ouder dan tien (10) jaar niet meer toegestaan op het grondgebied van Gabon. Het verbod geldt voor voertuigen in de categorieën B, C, D, E en F.

Het originele cognossement (OBL) met vermelding van het BIETC-nummer is vereist om de definitieve validatie van een BIETC aan te vragen.

Algemeen

Er is geen verschil, dit zijn allemaal verschillende namen voor hetzelfde document.

EXA of uitvoeraangifte is een (Europese) verklaring van uitvoer van goederen en een vereist document voor het verkrijgen van een ECTN voor verschillende bestemmingen.

Het elektronisch certificaat voor het volgen van ladingen (ECTN) is een verplicht document voor alle goederen die naar verschillende landen gaan. Dit certificaat zorgt ervoor dat uw goederen gelost kunnen worden in de haven van bestemming.

R&C Desk levert ECTN's voor de volgende bestemmingslanden:

  • Angola
  • Benin
  • Burkina Faso
  • Burundi
  • Kameroen
  • Tsjaad
  • Democratische Republiek
  • Congo
  • Djibouti
  • Gabon
  • Guinee (Conarky)
  • Guinee (Bissau)
  • Ivoorkust
  • Senegal
  • Somalië
  • Zuid-Soedan
  • Togo
  • Equatoriaal-Guinea
  • Centraal-Afrikaanse Republiek
  • Niger

Goederen worden tegengehouden en hiervoor kunnen boetes worden uitgedeeld in het land van bestemming.

Dit is een verplicht document voor het aanmaken en valideren van een ECTN-document. Voor elk BL moet een (afzonderlijke) ECTN worden opgesteld.

Dit is de afkorting van Shipper Owned Container.

Dit is de notatie voor gewicht/volume en kan ook worden gelezen als ton/kubieke meter. Om uw order te maken, moet u de hoogste van deze twee waarden opgeven.

Nee, er kan slechts 1 certificaat per BL worden aangemaakt, tenzij anders gespecificeerd door de autoriteiten.

Dit hangt af van land tot land, maar de standaard vereiste documenten zijn:

  • BL
  • Commerciële factuur
  • Vrachtfactuur
  • EXA

U kunt uw order aanmaken door de hoogste waarde te selecteren. Vervolgens kunt u in de communicatie de juiste waarde aangeven. Na verificatie met de BL ontvangt u de bijgewerkte orderbevestiging.

Financiën

Uw orderbevestiging is tevens uw proforma factuur en het document dat als basis dient voor de betaling. Dit wordt gedaan om het proces te versnellen en de mogelijkheid te hebben om uw order te corrigeren/wijzigen. U kunt al uw orders vinden via 'mijn portaal'.

De eindfactuur wordt uitgegeven door het systeem zodra uw betaling is ontvangen. U kunt al uw facturen vinden via het portaal.

R&C Desk is een handelsnaam en afdeling van het bedrijf TC&T.

Het voorschot is een snellere manier om te betalen. In normale omstandigheden plaatst u een order, wacht u tot u de offerte krijgt en maakt u dan het juiste bedrag over. Dan moeten we wachten tot we de betaling van de bank krijgen om verder te gaan met de draft. Vanwege het voorschot slaan we de stap van de overschrijving over door al een bepaald bedrag op uw rekening te storten. Hierdoor kunnen we veel sneller beginnen met het verwerken van de betaling.

U kunt het resterende tegoed op uw account bekijken in het overzicht van uw portal.

Als uw order nog niet is verwerkt, is annuleren gratis. Als de order zich in een verdere status bevindt en moet worden geannuleerd, worden alleen de vrachtkosten vergoed.

1. Betalingsgegevens:
​Naam: R&C Desk
​IBAN : BE71-7360 6956-8969
​BIC: KREDBEBB
​Referentienumme: 

2. Bankgegevens:
​Naam bank: KBC Bank
​Adres bank: KBC BANK SCHILDE – Turnhoutsebaan 184 – 2970 Schilde - België

  1. Stuur een e-mail naarrequest@rcdesk.bemet uw bestelnummer of factuurnummer in het onderwerp
  2. Ga op uw persoonlijke portaal naar uw order die u wilt terugbetalen en vraag het aan in de feedback.

Mijn account

U kunt een account aanmaken via de knop "Nieuwe gebruiker" in de header en footer van de website.

Deze link brengt u rechtstreeks naar onze inlogpagina:https://www.rcdesk.be/web/login

U kunt ook de knop "Inloggen" in de kop- of voettekst gebruiken.

Zodra u bent ingelogd op uw account, vindt u deze onder 'mijn account'.

Stuur ons een e-mail via request@rcdesk.be met de volgende informatie:

  • Bedrijfsnaam
  • Naam gekoppeld aan de e-mail

De platformbeheerder zal contact met u opnemen voor verdere details.

Ga naarhttps://www.rcdesk.be/web/reset_passwordhier kunt u uw wachtwoord opnieuw instellen.

Zodra u bent ingelogd, gaat u naar 'mijn account' en vindt u aan de rechterkant uw gegevens. Daar vind u ook de link om uw wachtwoord te wijzigen. Als u uw wachtwoord bent vergeten, ga dan naar de volgende vraag.

Mijn aanvraag

Deze link brengt u rechtstreeks naar onze servicepagina, hier kunt u aangeven voor welk land u een waiver nodig heeft:https://www.rcdesk.be/countries.

Klik op het land waarvoor u een ECTN nodig heeft, selecteer de zone van uw laadhaven en volg de stappen.

Nee, dit is niet mogelijk. U kunt alleen een order aanmaken als u geregistreerd of ingelogd bent.

Klik op de knop "correctie" op de pagina van uw order. De status van uw order verandert en het team voert de correctie uit. Controleer in het communicatievak welke wijzigingen moeten worden aangebracht.

U kunt goedkeuring geven via de knop "Goedkeuring". Deze vindt u bovenaan uw order. De status van uw order verandert en het goedkeuringsproces is nu gestart.

Als u uw ECTN niet langer nodig hebt, kunt u een annuleringsverzoek indienen. Of dit mogelijk is, hangt van de status van uw order af. Ons team zal u door dit proces begeleiden. Voor ECTN's die in behandeling zijn, kunnen annuleringskosten in rekening worden gebracht.

Met deze knoppen kunt u uw order vooruitzetten. Als u een correctie op het ontwerp wilt aanvragen, kunt u op "correctie" klikken en wordt er een verzoek naar ons doorgestuurd. Hetzelfde geldt voor goedkeuring. Is uw draft correct? Dan kunt u deze knop gebruiken om goedkeuring aan te vragen en de definitieve versie van uw ECTN te ontvangen. Als u het concept niet meer nodig hebt, kunt u op annuleren klikken. Het annuleringsproces wordt dan gestart.

De bijlagen die u bij een order hebt geüpload, kunt u altijd raadplegen door naar uw order te gaan en op "documenten" te klikken. Ze zullen verschijnen met de meest recente documenten eerst.

Voor de volgende landen is het verplicht om het ECTN-nummer op de BL te vermelden: Burkina Faso Gabon

We vragen u om telkens het definitieve BL door te sturen voordat u uw ECTN valideert.

Ga naar uw order in uw account. Daar kunt u uw definitieve ECTN downloaden.

Waar wacht u nog op?

LLaat ons ervoor zorgen dat u de juiste Electronical Cargo Tracking Note voor uw zending heeft!